Norsk banner til artikkel om Visit Tromsø i sosiale medier

Visit Tromsø i sosiale medier

Her finner du en liten oversikt over våre sosiale medier-kanaler, og hvordan vi bruker dem. Vi ønsker å inspirere, informere, engasjere og bevisstgjøre våre følgere gjennom innholdet vi deler.

Du finner oss i disse sosiale mediene:

 

Instagram

Med over 110 000 følgere er Instagram vår største kanal. Bildetekst og andre tekster til innholdet er på engelsk.

Feed-poster

Visit Tromsø på Instagram er «Tromsø-regionen right this season!». Det vil si at våre feed-poster skal gjenspeile Tromsø slik det ser ut i sesongen vi er inne i. 

Vi skal ha ei ærlig og realistisk fremstilling av byen, naturen, vær og klima. Derfor unngår vi eksempelvis å poste bilder som har unaturlig sterkt nordlys, eller som fremstår som veldig redigerte. Og er det regnværsdager, så poster vi regnværsbilder. 

Visit Tromsø på Instagram er også «Tromsø-regionen gjennom øynene på våre gjester og lokale». Det betyr at postene vi deler er bilder tatt av enten lokalbefolkning eller gjester, og innimellom bilder tatt av ansatte (som også er lokalbefolkning). Vi promoterer i hovedsak ikke spesifikke bedrifter, men holder oss nøytrale. 

Samarbeidsposter

Per i dag godkjenner vi ingen samarbeidsposter, med unntak av Visit Norway sine. 

Instagram stories

Vi forsøker å publisere 1-3 egne stories per uke og vi skal veksle mellom inspirerende, salgsfremmende og bevisstgjørende budskap på innholdet.

Innhold om samarbeidspartnere i story

Vi skal være nøytrale også i Instagram story. Derfor fremmer vi ikke spesifikke/navngitte partnere, så fremt det ikke er en betalt annonse. Derimot så promoterer vi ofte kategorier og overordnede tema. Har vi for eksempel en story som handler om å dra på hvalsafari, så lenker vi til våre temasider om hvalsafari hvor naturligvis deres produkter er synlige. 

Dersom vi bruker bilder eller video som dere har til sendt oss, så vil vi skrive inn fotokreditt hvor deres bilde/video er brukt.  

Deling av dine stories

Vi deler gjerne våre samarbeidspartneres stories innenfor disse rammene:

  • Story må ikke være en repost, men eget materiale.
  • Format må være 16:9 (stående).
  • Story skal fremstå ryddig og fin.
  • Innholdet må følge våre retningslinjer ifht. ansvarlig markedsføring.
  • Vi deler ikke på dager hvor vi har planlagt å poste egen story.
  • Vi deler ikke reels i story så lenge den ikke kommer fra Visit Norway eller er vår egen.

 

Facebook

På Facebook har vi vår side for gjester og lokale, og vi er administratorer på gruppen "Det skjer i reiselivet i Tromsø".

Facebook-side

På siden vår deler vi som oftest eget innhold og budskap, samt ting og tang som skjer i byen. Vi navigerer gjesten til relevante sider på vår web der det passer. Postene trenger ikke alltid være «right this season». Her kan vi også tenke litt fremover, eller ta et tilbakeblikk. 

Ellers jobber vi relativt likt med Facebook som på Instagram. Vi lager ikke egne stories på Facebook, men deler Instagram-story’ene i begge kanalene. 

Facebook-gruppen: Det skjer i reiselivet i Tromsø

Denne gruppen er en B2B-kanal for alle som engasjerer seg i reiselivet i Tromsø. Her feirer vi milepæler, deler nyheter, ledige stillinger, tar opp bærekraftsspørsmål med mer. Alle som er tilknyttet reiselivet i Tromsø-regionen kan dele relevante innlegg i denne gruppen.

 

LinkedIn

LinkedIn er vår B2B-kanal, og på lik linje som med Facebook-gruppen «Det skjer i reiselivet i Tromsø», deler vi også her nyheter, feirer milepæler, legger ut stillingsannonse og lignende. 

 

YouTube

På YouTube publiserer vi inspirerende videoer som for det meste er laget i samarbeid med andre organisasjoner som for eksempel Nordnorsk Reiseliv, Visit Norway og våre samarbeidspartnere. 

 

Ansvarlig markedsføring

Vi skal alltid tenke på at innholdet vi poster vil kunne oppfordre følgeren til å gjøre det samme. Vi må derfor være bevisste på hva vi kommuniserer gjennom bilder og videoer. Eksempelvis publiserer vi ikke bilder/video av:

  • Folk som står eller sitter på kanten av en fjellskrent, et stup eller lignende.
  • Aktiviteter på vann uten flyteelement (inkludert SUP).
  • Skikjøring uten hjelm, eller randoneeturer på dager med høy skredfare.
  • Dronebilder tatt i forbudssone (selv om bildet er tatt lovlig med riktige tillatelser).
  • Telting og camping som ikke er på betalte/tilrettelagte plasser.
  • Aktivitet og annet som oppfordrer til å gjøre noe man ikke burde, eller som kan fremme uønskede hendelser på destinasjonen.