Autumn in Tromsø

Tromsø er vertskapsby for Meet in Norway 2024

Tromsø er stolt vertskapsby for Meet in Norway 2024. Denne uken samles internasjonale kjøpere og norske reiselivsaktører for å utforske Norge som en attraktiv møte- og konferansedestinasjon.
– En unik mulighet for Tromsø til å vise seg frem, sier Visit Tromsø-Region.

Arrangementet, som finner sted i Tromsø 25.–27. september, samler 60 delegater fra både Norge og utlandet. Meet in Norway er en årlig møteplass hvor representanter fra norske hoteller, konferansesentre, eventarrangører og destinasjonsselskaper møter internasjonale aktører for å diskutere forretningsmuligheter. Arrangementet er en kombinasjon av møte-workshop og lokale aktiviteter og avsluttes med en visningstur til Svalbard.

Som vertskapsby for Meet in Norway har Tromsø en flott sjanse til å vise seg frem som en ledende MICE-destinasjon. MICE er den engelske forkortelsen for møter, belønningsturer, konferanser og eventer, og representerer et viktig segment for næringslivet i Tromsøregionen.

– Tromsø har lenge vært attraktiv med sine kvalitetshoteller og varierte opplevelsestilbud. Nå ser vi frem til å vise enda flere hva vi har å by på, sier Sylvi Bakkeby, utviklingssjef i Visit Tromsø-Region.

Hun påpeker at MICE-segmentet bidrar til å fylle hotellene i lavsesonger, noe som styrker helårsturismen og tiltrekker et kjøpesterkt publikum som benytter seg av både byens og regionens tilbud.

Selforing og kulinariske opplevelser

Programmet for Meet in Norway er innholdsrikt. I løpet av tre dager skal deltakerne oppleve attraksjoner som Polaria, Fjellheisen og den tradisjonsrike båten Hermes II. De skal også utforske Tromsøs kulinariske scene, med måltider på Full Steam og Maskinverkstedet.

– Deltakerne vil få servert noe av det beste den arktiske hovedstaden har å by på, sier Bakkeby, som også nevner at de skal få prøve seg på å flyte i havet med overlevelsesdrakt, selforing, badstue og el-sykkel. Nordnorsk musikk står også på agendaen.

Den røde tråden i arrangementet er miljø- og klimautfordringer, med et spesielt fokus på havet. Deltakerne skal få innsikt i hvor viktig kysten har vært og fortsatt er for livet i nord. Gjennom disse tre dagene får de også innblikk i kystsamenes historie med joik og tradisjonsrik mat.

Selve møtedelen finner sted på Scandic Ishavshotel.

Innovasjon Norge er arrangør av Meet in Norway, som har eksistert siden 2017. Tidligere har Trondheim og Oslo vært vertskapsbyer, og kan melde om positive ringvirkninger etter gjennomføringen.

– Nå gleder vi oss til å se hva dette vil bety for Tromsø, sier Bakkeby.

Kontakt utviklingssjef Sylvi Bakkeby på tlf. 918 65 088 for mer informasjon om arrangementet.