Urbane opplevelser møter rå arktisk natur
Hvorfor er miljømerking av din bedrift så viktig?
Stadig flere turister ønsker å velge bærekraftige reiser og opplevelser. I dag anses miljømerking som et konkurransefortrinn, men i fremtiden vil det trolig bli et krav fra gjestene å kunne velge miljøsertifiserte opplevelser, produkt og tjenester.
Fra grønnvasking til grønn vekst som konkurransefortrinn
Grønnvasking beskrives gjerne som en form for misledende markedsføring der en bedrift blir fremstilt som mer miljøvennlig eller bærekraftig enn det som faktisk er tilfelle.
Gjennomfører du en miljømerking kan du dokumentere og bevise at din bedrift ikke driver grønnvasking, men tar bærekraft på alvor. Og, det kan bli lønnsomt å profilere bedriften din som en tilbyder av bærekraftige opplevelser og produkt, siden dette er noe som blir etterspurt av et stadig større marked.
Bli en av de bedriftene som går foran og utviser ansvarlighet! Da vil du bli en foretrukket leverandør hos kjøpesterke målgrupper, i tillegg til å styrke deg i konkurransen om de beste medarbeiderne.
Reiselivet og klimaendringer
Klimakrisen er vår største utfordring. Norge skal kutte sine utslipp med minst 50 prosent innen 2030. Les NHOs sak om reiselivet som klimaløser her.
Reiselivsbransjen står overfor mange utfordringer når det gjelder klima- og miljøspørsmål. Det dreiser seg blant annet om å redusere klimagassutslipp, men også om å utvikle bærekraftige reiselivsprodukter som gir minimal belastning på miljøet.
Rapporten "Klimarapport norsk reiseliv 2021" gir en oversikt over reiselivsnæringens klimaregnskap, og viser hvordan EUs klimatiltak vil påvirke utslipp knyttet til reiselivet i årene som kommer.
Vi kan hjelpe deg å komme i gang med Miljøfyrtårnsertifiseringen
En bærekraftig forretningsmodell betyr at man ikke bare er opptatt av økonomi, men også av klima, miljø og sosiale forhold. Alle disse områdene inngår som en del av de kriteriene du må dokumenterer status på i en miljømerking som Miljøfyrtårn.
Visit Tromsø-Region ble miljømerket som Miljøfyrtårn i 2018. Vi bistår gjerne med kurs eller rådgivning for hvordan du kan sertifisere din bedrift som Miljøfyrtårn. Kontakt vår rådgiver for bærekraft og samfunn, Inger-Lise Brones, for å få et uforpliktende medlemstilbud.
Fortsatt usikker? Her finner du åtte gode grunner til å bli Miljøfyrtårn-sertifisert.