Person på padlebrett slapper av under solen

Ansvarlig markedsføring i Visit Tromsø-Region

Ekte opplevelser, realistiske forventninger! 
For oss i Visit Tromsø-Region handler ansvarlig markedsføring om å balansere markedsarbeidet vårt med realistiske forventninger og tydelig informasjonsformidling. I destinasjonsselskapet streber vi alltid etter å gjøre markedsføringen sannferdig, etisk og i tråd med bærekraftige prinsipper. 

Men hva betyr ansvarlig markedsføring i praksis, og hvordan jobber vi med det?

 

Vi fremstiller opplevelser og aktiviteter realistisk

Tromsø-regionen er kjent for sine spektakulære naturopplevelser, og vi er opptatt av å formidle naturen og aktivitetene på en autentisk måte. Derfor bruker vi ikke bilder eller videoer som fremstiller virkeligheten annerledes enn den faktisk er. Når det gjelder nordlyset, et av våre største trekkplastre, er vi nøye med å unngå manipulerte bilder eller villedende informasjon som skaper urealistiske forventninger. Vi understreker at synligheten avhenger av værforholdene – det finnes ingen garanti for nordlys. 

Vi skal alltid dessuten tenke på at innholdet vi poster kan inspirere følgerne våre til å gjøre det samme. Derfor må vi være bevisste på hva vi kommuniserer gjennom bilder og videoer. Vi publiserer ikke bilder eller videoer av eksempelvis folk som står eller sitter på kanten av en fjellskrent, et, aktiviteter på vann uten flyteelement, skikjøring uten hjelm, eller randoneeturer på dager med høy skredfare. Det samme gjelder for dronebilder tatt i forbudssone (selv om bildet er tatt lovlig med riktige tillatelser), og telting og camping som ikke er på betalte eller tilrettelagte plasser. 

 

Vi gir tydelig informasjon om sikkerhet og viktige hensyn

I Visit Tromsø-Region gir vi korrekt og relevant informasjon om vær- og føreforhold, samt råd for sikker ferdsel i naturen. Dette gjelder særlig aktiviteter som hundekjøring, skiturer, fjellturer og nordlyssafari. 
 

Vinterveiene kan være svært glatte, og vi deler derfor tips for trygg kjøring, oppfordrer til bruk av piggdekk og anbefaler redusert hastighet på utsatte strekninger. På dager med dårlige vær- og kjøreforhold anbefaler vi å la bilen stå, og heller bruke offentlig transport, eller å dra på en organisert tur som har transport inkludert. 

 

Når det gjelder skredfare, understreker vi viktigheten av å følge lokale råd og værvarsler. Vi oppfordrer besøkende til å holde seg oppdatert via Varsom.no, velge trygge ruter og benytte lokale guider ved ferdsel i fjellet. Vi samarbeider tett med lokale myndigheter og andre reiselivsaktører rundt deling og kvalitetssikring av informasjon.  
 

Vi er bevisste på ikke å promotere aktiviteter som kan skade natur eller dyreliv og informerer kontinuerlig om hvordan besøkende kan bidra til å redusere sitt fotavtrykk.  
 

Vi unngår grønnvasking

Vi er alltid bevisste på hvordan vi kommuniserer rundt miljø og bærekraft og unngår å gi et misvisende inntrykk av vårt bærekraftsarbeid. Vi har signert grønnvaskingsplakaten, en veileder som består av ti prinsipper for god og troverdig bærekraftskommunikasjon. 
 

Vi oppfordrer til bruk av lokale aktører og tjenester

Vi jobber for at reiselivet i Tromsø-regionen skal gi mest mulig tilbake til lokalsamfunnet. Derfor oppfordrer vi alltid besøkende til å velge lokale guider, aktiviteter, spisesteder og tjenester, hele året. Slik bidrar vi til at verdiskapingen forblir i regionen og skaper helårlige arbeidsplasser og økonomisk vekst. 

 
Vi har også et sterkt fokus på lokal mat, og løfter frem restauranter og leverandører som bruker kortreiste råvarer og tradisjonelle smaker fra regionen. 
 

Vi lytter til lokalbefolkningen

Vi sender jevnlig ut innbyggerundersøkelser, da lokalbefolkningens tilbakemeldinger er viktige for at vi skal kunne forbedre oss. Ansvarlig markedsføring er en felles innsats, og vi samarbeider tett med våre samarbeidspartnere, myndigheter og lokalsamfunnet for å sikre at jobben vi gjør reflekterer ansvarlighet og kvalitet.  
 

Vi har fokus på universell utforming

Informasjonen vi deler er universelt utformet, slik at den er lett tilgjengelig for alle. Våre nettsider oppfyller alle krav til universell utforming, slik at innholdet kan brukes av alle uavhengig av funksjonsevne. Det skal dessuten være enkelt å finne informasjon om opplevelser som er godt tilrettelagt for ulike behov, og på våre nettsider har vi en kvalitetssikret artikkel om tilgjengelighet i Tromsø som gir nyttig oversikt over tilpassede tilbud og fasiliteter. 
 

Hvorfor er ansvarlig markedsføring viktig?

Ansvarlig markedsføring handler om ærlighet og respekt – både for gjestene og lokalsamfunnet. Ved å presentere Tromsø-regionen realistisk og med å gi riktig og viktig informasjon, unngår vi skuffelser og bidrar til at besøkende en autentiske opplevelser. 

I Visit Tromsø-Region jobber vi for at reiselivet skal spille på lag med naturen, dyrelivet, lokalsamfunnet, næringslivet og fremtiden. Bærekraft er en rød tråd i alt vi gjør, og dette skal gjenspeiles i vår markedskommunikasjon. 

Slik legger vi til rette for mer fornøyde besøkende og et reiseliv som kommer minst mulig i konflikt med lokalsamfunnet – noe vi i Visit Tromsø-Region mener er kjernen i god reiselivsutvikling. 

 
Ønsker du å vite mer om hvordan vi jobber med ansvarlig markedsføring eller har innspill til arbeidet vårt? Ta kontakt med markedssjef Rebecca Skoog på e-post.